KUCHENNA LOGOPEDIA
Dziś parę wskazówek, jak w łatwy i przyjemny sposób bez nakładu wielkiej pracy możemy poprawić sprawność narządów artykulacyjnych naszych dzieci.
Może poniższe przykłady zainspirują całą Waszą rodzinę do wspólnych zabaw w „kuchenną logopedię”.
Ćwiczenia warg:
• Jedzenie słonego paluszka (długiego żelka, makaronu spaghetti) bez pomagania sobie rękami. Pracują tylko wargi.
• Zabawa w dźwig – przenoszenie towarów (np.: cukierków, winogron) z jednego talerzyka na drugi za pomocą warg.
• Ćwiczenie z chrupką – chrupkę kukurydzianą należy położyć na dolnej wardze, następnie naprzemiennie trzeba mocno zaciskać wargi i szeroko otwierać buzię.
• Trzymanie wargami lekkich produktów na plastikowej łyżeczce.
• Picie jogurtu lub gęstego soku przez „zakręcone” słomki.
• Przyssanie i przenoszenie za pomocą słomki różnych produktów spożywczych z jednej miseczki na drugą. Słomka powinna być trzymana środkiem ust i nie przygryzana.
Ćwiczenia języka:
• Rozsmarowanie na talerzyku np. jogurtu, dżemu, miodu – dziecko ma językiem narysować wzorki (obrazki, literki), następnie swoje wzory zlizać.
• Zanurzanie języka w jogurcie i malowanie kropek na podniebieniu.
• Zlizywanie z podniebienia czekoladki – najpierw przyklejamy do podniebienia kawałek czekoladki/chrupka, następnie dziecko językiem zlizuje/odczepia smakołyk.
Ćwiczenia usprawniające połykanie:
• Jedzenie, gryzienie twardych owoców i warzyw – marchewki , jabłka, kalarepy.
• Przyklejanie czubkiem języka kawałka (czekolady, ziarenka posypki na ciasto, kawałka płatka śniadaniowego) do wałka dziąsłowego i z językiem uniesionym do góry oraz zwartymi zębami połykanie.
• Picie rzadkiego kisielu – przed połknięciem zwarcie zębów i uśmiech.
Smacznego !
Opracowanie: mgr Joanna Milewska-logopeda kliniczny, oligofrenopedagog,terapeuta miofunkcjonalny, pedagog