Integracja sensoryczna to ostatnio bardzo modny i często poruszany w mediach temat. Czym ona właściwie jest?
W ogromnym skrócie można powiedzieć, że jest to odbieranie świata, uczenie się go za pomocą wszystkich naszych zmysłów. Na przykład dostając do ręki jakiś owoc, poznajemy go przez dotyk, smak, węch i wzrok. Poza tym do naszych zmysłów możemy też zaliczyć słuch oraz zmysł odpowiadający za odbiór wszystkich wrażeń wynikających z ruchu fachowo nazywany zmysłem układu przedsionkowego i propriocepcji.
Kiedy wszystkie zmysły harmonijnie ze sobą współpracują, dziecko właściwie się rozwija, a uczenie się nie sprawia mu większych problemów. U niektórych dzieci można jednak zauważyć pewne zaburzenia które mogą się objawiać między innymi:
- Nadmierną lub zbyt małą wrażliwością na bodźce
- Nadpobudliwością ruchową lub niechęcią do aktywności fizycznej
- Trudnościami z koncentracją
- Problemami z koordynacją ruchową
- Ciągłym wkładaniem do buzi i gryzieniem przedmiotów
W wypadku zauważenia takich objawów należy się zwrócić do specjalisty. Jednak dbanie o właściwy rozwój zmysłów u dzieci które nie mają takich kłopotów jest równie ważny. Dlatego proponuję Państwu kilka różnych zabaw przy użyciu rzeczy które każdy ma w domu, rozwijających rozwijać te sprawności u Waszych dzieci. Mam nadzieję, że okażą się dla dzieci świetną zabawą, a dla Państwa będą podpowiedzią jak zorganizować miło czas w domu.
- Lepienie, ugniatanie, budowanie i formowanie różnych mas
źródło grafiki:www.zakumaj.pl/artykuly/masa-solna-przepis-i-wykonywanie-ozdob.html
Podajemy przepisy na niektóre z nich ?
Piasek kinetyczny: mąka kukurydziana (tyle ile chcemy otrzymać piasku), olej spożywczy – do mąki dodajemy olej, mieszamy do uzyskania pożądanej konsystencji, można też zabarwić masę barwnikiem spożywczym
Masa solna: 2 szklanki mąki, 2 szklanki soli, szklanka wody.
Domowa ciastolina: 2 szklanki mąki, 1 szklanka soli, 2 łyżki oleju, 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia, 1,5 szklanki gorącej wody – mieszamy do połączenia się składników
Slime czyli glutek: 5 łyżek bezbarwnego kleju, 5 łyżek wody, łyżka żelu do prania – składniki mieszamy w miseczce można dodać barwnik lub np. Brokat
- Makaron
żródło grafiki: http://nextews.com/c7dc1260/
Suchy makaron może pomóc w nauce liczenia, segregowania ( kształt, wielkość), albo nauce literek jeśli udało się zdobyć makaron literkowy. Poza tym można z niego zrobić naszyjniki, kolczyki i inne ozdoby.
- Woda
źródło grafiki: https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/08/tor-wodny-czyli-trenujemy-zmys-rownowagi/
http://szymonkowerozmaitosci.blogspot.com/2017/06/kolorowe-lody-letnie-zabawy-z-maluchami.html
Przelewanie wody do naczyń o różnej wielkości i kształtu
Malowanie kolorowymi kostkami lodu (zamrozić wodę zabarwioną farbami)
Wodny tor – zbudowanie toru przeszkód z butelek napełnionych ciepłą i zimną wodą, a następnie chodzenie po nich bosymi stopami (najlepsze będą butelki kwadratowe)
Grające szklanki – napełnienie szklanek wodą do różnego poziomu, delikatne uderzanie patyczkiem, sprawdzanie dźwięku
- Sznurek, guma
źródło grafiki:https://kobieta.onet.pl/dziecko/male-dziecko/30-metrow-zabawy/m7cl5
Tor przeszkód – przyklejamy sznurek taśmą papierową do ścian, na wzór laserowych wiązek od alarmu w filmie akcji ? .Dziecko musi przejść tak aby ich nie dotknąć i zdobyć ,,skarb na końcu toru
Gra w gumę – to dla większości rodziców wspomnienie dzieciństwa a dla dzieci świetny sposób na ćwiczenie koordynacji
- Kasze, mąki, fasolki, ziarenka
żródło grafiki: http://www.zainspiruj-malucha.pl/rysunki-z-kaszy-manny/
Poznawanie materiałów – wsypujemy dostępne materiały do miseczek, albo jednorazowych rękawiczek. Pozwalamy dziecku manipulować nimi. Poczuć ich fakturę, poznać je dotykiem. Można też pobawić się w zgadywanie co to za materiał z zasłoniętymi oczami
Malowanie palcami na kaszy mące lub kaszy mannej wysypanej do dużego płaskiego naczynia
Zabawa w kopciuszka – do kaszy lub np. Słonecznika wrzucamy kilka fasolek lub rodzynek zadaniem dziecka jest odnalezienie ich w naczyniu
Rysowanie ziarnami – przyklejanie ziaren do kartki tworzenie z nich dowolnego wzoru
Rzucanie do celu fasolkami
- Farby
źródło grafiki: http://jablonna.szkolamilenium.pl/2018/02/12/malowanie-folii-swietlicy/
Zachęcam do niestandardowego użycia farb i malowania palcami, a nawet stopami. Można też rozwiesić folię malarską albo koszulkę na dokumenty na oknie i pozwolić dzieciom malować w niestandardowej pozycji i na czymś przezroczystym lub półprzezroczystym
- Woreczki strunowe
źródło grafiki:https://kreatywnik.pl/2018/01/31/malowanie-bez-brudzenia/
Do woreczka wkładamy żel do włosów i koraliki lub guziki w dwóch kolorach zamykamy szczelnie, na woreczku rysujemy dwa koła w kolorach lub kształcie odpowiadającym koralikom lub guzikom. Zadaniem dziecka jest przesuwać je paluszkami w odpowiednie miejsce.
W dwie skrajne części woreczka wyciskamy dwa różne kolory farby, zamykamy szczelnie woreczek. Zadaniem dziecka jest połączyć ze sobą kolory i nauczyć się jakie kolory dają jaki efekt
- Obowiązki domowe
Są to bardzo rozwijające dla dzieci czynności. Dokładne zamiatanie, lepienie pierogów kluseczek czy pieczenie z rodzicami albo samodzielne ubieranie się wspaniale rozwija zdolności manualne.
- Masażyki sensoryczne
Masażyk robiony sobie nawzajem z ciekawą historyjką lub wierszykiem to miła zabawa rozwijająca zmysł dotyku. Przykłądowe wierszyki znajdziecie Państwo tu:
https://loogomowa.pl/dzieciece-masazyki/
- Skrawki materiałów
źródło grafiki: https://mojedziecikreatywnie.pl/2014/06/rolkowe-memo-dotykowe/
Ze skrawków materiału o różnej fakturze można zrobić ścieżkę sensoryczną. Naklejamy materiały na karton (można też użyć ziarenek, klocków itp.) dziecko doświadcza różnic chodząc po nich bosymi stopami
Memo – na rolki po papierze toaletowym naklejamy różne faktury materiału (zawsze dwie takie same rolki) można też wykorzystać ziarenka. Zadaniem dziecka jest z zawiązanymi oczami znależć dwie takie same rolki. Robi to tylko za pomocą dotyku