Domowe zabawy wspierające integrację sensoryczną

Integracja sensoryczna to ostatnio bardzo modny i często poruszany w mediach temat. Czym ona właściwie jest?  

W ogromnym skrócie można powiedzieć, że jest to odbieranie świata, uczenie się go za pomocą wszystkich naszych zmysłów. Na przykład dostając do ręki jakiś owoc, poznajemy go przez dotyk, smak, węch i wzrok. Poza tym do naszych zmysłów możemy też zaliczyć słuch oraz zmysł odpowiadający za odbiór wszystkich wrażeń wynikających z ruchu fachowo nazywany zmysłem układu przedsionkowego i propriocepcji 

Kiedy wszystkie zmysły harmonijnie ze sobą współpracują, dziecko właściwie się rozwija, a uczenie się nie sprawia mu większych problemów. U niektórych dzieci można jednak zauważyć pewne zaburzenia które mogą się objawiać między innymi: 

  •  Nadmierną lub zbyt małą wrażliwością na bodźce 
  • Nadpobudliwością ruchową lub niechęcią do aktywności fizycznej 
  • Trudnościami z koncentracją 
  • Problemami z koordynacją ruchową 
  • Ciągłym wkładaniem do buzi i gryzieniem przedmiotów 

W wypadku zauważenia takich objawów należy się zwrócić do specjalisty. Jednak dbanie o właściwy rozwój zmysłów u dzieci które nie mają takich kłopotów jest równie ważny. Dlatego proponuję Państwu kilka różnych zabaw przy użyciu rzeczy które każdy ma w domu, rozwijających rozwijać te sprawności u Waszych dzieci. Mam nadzieję, że okażą się dla dzieci świetną zabawą, a dla Państwa będą podpowiedzią jak zorganizować miło czas w domu. 

  • Lepienie, ugniatanie, budowanie i formowanie różnych mas 

źródło grafiki:www.zakumaj.pl/artykuly/masa-solna-przepis-i-wykonywanie-ozdob.html 

Podajemy przepisy na niektóre z nich ? 

Piasek kinetyczny: mąka kukurydziana (tyle ile chcemy otrzymać piasku), olej spożywczy – do mąki dodajemy olej, mieszamy do uzyskania pożądanej konsystencji, można też zabarwić masę barwnikiem spożywczym 

Masa solna: 2 szklanki mąki, 2 szklanki soli, szklanka wody.  

Domowa ciastolina2 szklanki mąki, 1 szklanka soli, 2 łyżki oleju, 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia, 1,5 szklanki gorącej wody  –  mieszamy do połączenia się składników 

Slime czyli glutek: 5 łyżek bezbarwnego kleju, 5 łyżek wody, łyżka żelu do prania – składniki mieszamy w miseczce można dodać barwnik lub np. Brokat 

  • Makaron 

żródło grafiki: http://nextews.com/c7dc1260/ 

Suchy makaron może pomóc w nauce liczenia, segregowania ( kształt, wielkość), albo nauce literek jeśli udało się zdobyć makaron literkowy. Poza tym można z niego zrobić naszyjniki, kolczyki i inne ozdoby. 

  • Woda 


źródło grafiki: https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/08/tor-wodny-czyli-trenujemy-zmys-rownowagi/ 

http://szymonkowerozmaitosci.blogspot.com/2017/06/kolorowe-lody-letnie-zabawy-z-maluchami.html 

Przelewanie wody do naczyń o różnej wielkości i kształtu 

Malowanie kolorowymi kostkami lodu (zamrozić wodę zabarwioną farbami) 

Wodny tor – zbudowanie toru przeszkód z butelek napełnionych ciepłą i zimną wodą, a następnie chodzenie po nich bosymi stopami (najlepsze będą butelki kwadratowe) 

Grające szklanki – napełnienie szklanek wodą do różnego poziomu, delikatne uderzanie patyczkiem, sprawdzanie dźwięku 

  • Sznurek, guma 

źródło grafiki:https://kobieta.onet.pl/dziecko/male-dziecko/30-metrow-zabawy/m7cl5 

Tor przeszkód – przyklejamy sznurek taśmą papierową do ścian, na wzór laserowych wiązek od alarmu w filmie akcji .Dziecko musi przejść tak aby ich nie dotknąć i zdobyć ,,skarb na końcu toru 

Gra w gumę – to dla większości rodziców wspomnienie dzieciństwa a dla dzieci świetny sposób na ćwiczenie koordynacji 

  •  Kasze, mąki, fasolki, ziarenka 


żródło grafiki: http://www.zainspiruj-malucha.pl/rysunki-z-kaszy-manny/ 

Poznawanie materiałów – wsypujemy dostępne materiały do miseczek, albo jednorazowych rękawiczek. Pozwalamy dziecku manipulować nimi. Poczuć ich fakturę, poznać je dotykiem. Można też pobawić się w zgadywanie co to za materiał z zasłoniętymi oczami 

Malowanie palcami na kaszy mące lub kaszy mannej wysypanej do dużego płaskiego naczynia 

Zabawa w kopciuszka – do kaszy lub np. Słonecznika wrzucamy kilka fasolek lub rodzynek zadaniem dziecka jest odnalezienie ich w naczyniu 

Rysowanie ziarnami – przyklejanie ziaren do kartki tworzenie z nich dowolnego wzoru 

Rzucanie do celu fasolkami 

  • Farby 

źródło grafiki: http://jablonna.szkolamilenium.pl/2018/02/12/malowanie-folii-swietlicy/ 

Zachęcam do niestandardowego użycia farb i malowania palcami, a nawet stopami. Można też rozwiesić folię malarską albo koszulkę na dokumenty na oknie i pozwolić dzieciom malować w niestandardowej pozycji i na czymś przezroczystym lub półprzezroczystym 

  • Woreczki strunowe 

źródło grafiki:https://kreatywnik.pl/2018/01/31/malowanie-bez-brudzenia/ 

Do woreczka wkładamy żel do włosów i koraliki lub guziki w dwóch kolorach zamykamy szczelnie, na woreczku rysujemy dwa koła w kolorach lub kształcie odpowiadającym koralikom lub guzikom. Zadaniem dziecka jest przesuwać je paluszkami w odpowiednie miejsce.  

W dwie skrajne części woreczka wyciskamy dwa różne kolory farby, zamykamy szczelnie woreczek. Zadaniem dziecka jest połączyć ze sobą kolory i nauczyć się jakie kolory dają jaki efekt 

  • Obowiązki domowe

Są to bardzo rozwijające dla dzieci czynności. Dokładne zamiatanie, lepienie pierogów kluseczek czy pieczenie z rodzicami albo samodzielne ubieranie się wspaniale rozwija zdolności manualne. 

  • Masażyki sensoryczne 

Masażyk robiony sobie nawzajem z ciekawą historyjką lub wierszykiem to miła zabawa rozwijająca zmysł dotyku. Przykłądowe wierszyki znajdziecie Państwo tu: 

 https://loogomowa.pl/dzieciece-masazyki/

  • Skrawki materiałów 

źródło grafiki: https://mojedziecikreatywnie.pl/2014/06/rolkowe-memo-dotykowe/ 

Ze skrawków materiału o różnej fakturze można zrobić ścieżkę sensoryczną. Naklejamy materiały na karton (można też użyć ziarenek, klocków itp.) dziecko doświadcza różnic chodząc po nich bosymi stopami 

Memo – na rolki po papierze toaletowym naklejamy różne faktury materiału (zawsze dwie takie same rolki) można też wykorzystać ziarenka. Zadaniem dziecka jest z zawiązanymi oczami znależć dwie takie same rolki. Robi to tylko za pomocą dotyku